I den bästa av våra världar skulle vi inte behöva betygsätta människors prestationer.
Jag skrev ett långt inlägg om betyg och betygspress; ett inlägg som jag av olika skäl valde att inte publicera.
I den bästa världen skulle vi inte behöva betygsätta människors prestationer. Människor skulle göra sitt bästa ändå, hjälpa varann och leva i fred och frihet.
Världen vi lever i har en tendens att inte alltid fungera optimalt. Människor gör inte alltid som de borde, människor hjälper inte alltid varann och människor lever inte i fred och frihet… därför måste vi styra upp och lagstadga det mesta….för att den skara människor som inte tar hänsyn till sin omgivning ska tvingas in i normen. Tyvärr drabbas ofta de skötsamma av både normer och konsekvenser…
Nu har vi ett betygssystem som fungerar utmärkt om alla följer de riktlinjer som gäller. Jag har alltid tyckt att skolavslutningar är något särskilt fint men när betygspressen tar över då blir skolavslutningen bara en utmaning bland flera…
Jag skulle önska att alla människor kunde känna sig unika och vackra, oavsett vilket betyg man fått för sina prestationer inom ett ämnesområde. Betyget är en bekräftelse på att man har visat kunskaper, på en viss nivå, inom ett visst område… men du som människa kanske besitter en hel massa andra kunskaper inom områden som inte bedöms.
Vi som arbetar som lärare gör det därför att vi vill förmedla kunskap och inspirera elever till att utvecklas. Betygen är betydelsefulla, men inte allt. Studiemotivationen, utvecklingen och kunskapen i sig är det som är viktigast. Fast det allra mest betydelsefulla är människan!
Jag är ändå glad att betygspressen verkar ha flyttat från lågstadiet till gymnasiet (eller sen har det alltid varit så i Sverige?). I min barndom i Finland hade man magsår senast på mellanstadiet. Det var inte mycket barndom det var tal om. På fritiden skulle man prestera med en musikinstrument. Min äldsta son går i gymnasiet och pluggar rätt mycket, mellanstadiekillen är ännu rätt obrydd. Det blir nog en människa av honom också.
Magsår ska man inte behöva ha pga betyg särskilt inte om man går i mellanstadiet… Det är komplicerat detta med betyg. Vi är ju alla olika och för somliga är betygen motiverande och peppar men för somliga skapar det bara stress, press och dålig självkänsla… eller som i somliga fall att elever och föräldrar påstår sig veta bättre än läraren hur kriterierna ska tolkas…
Ha det fint!
Komplicerat detta. Men jag håller helt med dig att det viktigaste är människan. Är rädd att kunskapen liksom skyms av betygstessen. Att man läser för betyget och glömmer att det är själva kunskapen som faktiskt är huvudsaken, den som man ska bära med sig och bygga vidare på. Kram
Ja, precis så är det ibland. Kunskapen försvinner bakom allt fokus på betyg/bokstäver.
Kramar
Människan och den personliga utvecklingen är det viktigaste! Så är det bara 🙂
Ha en fin dag!
Personlig utveckling, YES!
Ha en fin fredag!
Barnen liksom vuxna mognar olika och sen att sätta betyg på dem?!?! Spelar ingen roll vilken betygskala som gäller det blir att urskilja eleverna ändå.
Hela tänket skulle behöva tänkas om så att varje individ får bli det som det är tänkt att individen ska bli. Utveckla sina egna talanger och inte kvävas av betyg och att bli utanför.
Håller helt med i det du säger/kram
Ja, betygsättning är en smått ångestframkallande syssla både för elev och lärare….
Kram
Det är mångsidigt det där med betyg men som du säger, värdet som människa får aldrig sitta i en bokstav eller siffra på ett papper.
Ja, nog är det mångsidigt. Passar somliga och passar inte alla för andra….
Kram
Människovärdet främst, betyg eller inte – långvarig segdriven och komplicerad komplext – gammal tradition och en evig skolfråga, dessutom som underlag för att komma vidare med utbildning och att komma sig in och ram i livet.
kram o trevlig helg 🙂
Nog är det en evig fråga. Alltid lika angelägen 🙂