En lärares funderingar…

Fördelen med läraryrket är att jag träffar många fantastiska elever. En annan fördel är att jag har lätt för att se utvecklingsmöjligheter. Jag har lätt för att se potential och mitt mål är att alla mina elever ska utveckla sina ämneskunskaper så mycket som möjligt. Att de dessutom ska förstå nyttan med att använda sina kunskaper i vardagslivet, förstå kontexten och bygga vidare på den så som den är. Så att de kan dra slutsatser och göra val som är bra för dem själva. Kloka och förnuftiga val för framtiden.

Jag har lätt för att tycka om människor och med tanke på att jag arbetade på min förra skola i över ett och ett halvt år så är det kanske inte konstigt att det händer att jag fortfarande tänker på eleverna. Jag undrar hur de har det, om de kommit in på sina förstahandsval till gymnasiet, hur deras filmer och bilder som vi inte hann göra klara blev, jag tänker på deras parafraser, filmer, presentationer, designuppgifter, analyser och mycket annat…. det känns så fint att ha varit där <3

Samtidigt som det känns förträffligt att vara här, där jag är just nu. Just nu arbetar jag på en gymnasieskola där jag får ta del av helt nya typer av texter och bilder. Och jag  må vara en smula nördig, men det är fantastiskt spännande att få ta del av alla dessa olika typer av bilder och texter.

Jag tänker att alla bilder och alla texter har något att berätta. De bara finns där inom oss och väntar på att vi ska iscensätta dem och sedan på att någon ska intressera sig att ”läsa” och ge respons.

Jag klurar och funderar mycket kring hur jag ska angripa ämnen som kan verka komplicerade, på hur jag ska konkretisera och förenkla. Jag tänker att om man kan knyta ämnena till sin vardag, då kan man lättare förstå ämnet och göra det till sitt.

Jag blir så glad när jag ser framsteg och när jag hör eller läser analytiska och välgrundade resonemang. Ibland händer det att elever uppmärksammar sådant som jag inte själv tänkt på och det är bland annat just det som är så spännande…

Det finns människor som tror att lärare har alla svar, men så är det inte. Som lärare har jag många svar men jag har alltid fler frågor. Det är frågorna som får människor att vilja söka kunskap, utvecklas och forska. Det är frågorna som attraherar oss att ständigt söka efter nya svar!

 

20 svar på ”En lärares funderingar…

  1. Jag har inte jobbat som lärare på över 15 år, men startade för nästan 40 år sedan och visst tänker jag på en del f d elever fortfarande. De äldsta är nästan 55 år nu! Troligen mor- och farföräldrar! Vad hände med de som hade lite svårt för sej i skolan? Många frågetecken!
    När jag började jobba sa man alltid 3 fördelar med läraryrket; juni, juli och augusti!

    • Va! Är dina äldsta elever 55 år gamla? Vad coolt!
      Nu undrar jag vilka ämnen du undervisade i?

      Kram

  2. Rätt kvinna på rätt plats och det stämmer verkligen bra in på dig!
    Detta med foton och texter är bara så intressant och så kul att få vara i och vältra sig av ord och foton *ler* Titta gärna in hos mig idag eller i kväll för att läsa min poetväns skapardikt om ordet … den är helt underbart skriven … så tycker då jag i alla fall.
    Lärarna gör också intryck och helst de som lär, ser och känner med eleverna … sådana lärare glömmer man aldrig. Dessutom ska det vara roligt att lära *sant*
    /kram

  3. Du verkar vara en ”lärare” som ser eleven, själva individen, vad den har att säga att berätta, hur värdfullt är inte det, att som elev få bli sedd, att vara intressant som den person den är.
    Härlig läsning, och att dina förra elever intresserar dig fortfarande. ,-)
    Tänk om alla lärare vore som du, har en kanonlärare i familjen, och vet hur viktigt det är, hur ihågkommen och viktig bit i pusslet av vårt liv man kan bli, när bekräftelsen och en varm kram kommer ikapp en dag många många år senare.
    Min gubbe är lärare och omtyckt! ,-)
    KRAM Primrose ,-)

    • Vad kul att din ”gubbe” också är lärare 🙂
      Och tack för dina fina ord!

      Solskenskramar!

  4. Ett klockrent inlägg som jag håller med om! I vårt yrke är det verkligen frågorna som leder framåt 🙂

    Själv har jag varit på min skola snart i en evighet 😉

    Kram

  5. Jag tror att lärare som du är vad skolan behöver.
    En lärare som ser eleven.
    En lärare som tycker om människor
    Vilken tur du vart lärare vännen.
    Tänk om jag hade en lärare som dig då jag var ung. Vilken lycka.

    Kram till dig.

    • Tack 🙂

      JAg har haft både bra och fruktansvärt dåliga lärare genom åren och har lovat mig själv att den dagen jag blir en ”dinosarie” då omskolar jag mig 😉
      Kram

  6. Dina funderingar är väldigt tilltalande och jag får en bild av en engagerad och tillgänglig lärare. Det kanske inte är din mening att framställa dig själv i en viss fördelaktig dager – även om jag tycker att man ska kunna göra det om man vet att man är bra på något – men jag får ändå en bild av en lärare som jag skulle velat haft om jag fortfarande var ung.
    Ungdomar känner när de är omtyckta av oss vuxna, och när engagemanget är äkta. Jag tror att dina elever kan vara glada att ha dig som en av sina lärare …
    Kramis

    • Tackar så mycket 🙂
      Självklart finns det mycket för mig att utveckla och bli bättre på 😉 Och jag tänker att det är viktigt att våga stå upp för det, att jag faktiskt har fler frågor än svar.

      Kram

  7. Jag tänker på läraren som en vägledare som hjälper eleverna att hitta svaren. Min mamma som jobbade som lärare under hela sitt yrkesverksamma liv sa alltid ”jag kan inte lära en unge läsa, jag kan bara visa vägen men lära sig det måste han göra själv”.

  8. Jag gillar hela texten, men sista delen om frågor är bäst. Om svaren ges slutgiltigt kan vi packa ner oss!
    Får också en tanke att tänk om du varit min lärare … men jag har ju fått ett gott liv ändå … jag får ju dessutom läsa dig!
    kram!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *