Bild, konst, kultur och visuella uttrycksmedel.

Den LitteraTur och de texter jag bär med mig, i mitt sinne, i mitt förnuft och i min känsla, bär oftast samma namn som boken på bilden,  Konstens värld. Jag känner mig lyckosam som är en del av den visuella kulturen, en del av konstvärlden och som arbetar med konst och visuella uttrycksmedel.

140103_8

Jag tror faktiskt att jag har ett av världens roligaste och mest meningsfulla arbete, samtidigt som det är ett av världens svåraste och mest utmanande arbete. Alla mina elever har skolplikt, dvs de har inte själva valt sina ämnen och de måste ha ämnet bild en gång/vecka därför att det står på schemat. I varje klass finns så många olika personligheter och jag vill såklart ha med mig alla. Mitt mål är att varje elev ska upptäcka hur spännande det kan vara att öppna dörren och verkligen utforska de möjligheter som finns inom ämnet bild. Uppdraget är att finna en strategi som passar alla elever på en och samma gång och bara det är en utmaning.

Bild är ett språk och därmed ett uttrycksmedel. Min tes är att de som förstår, kan tolka bilder och dra slutsatser som grundar sig i överväganden där man bland annat beaktar kulturella normer och värderingar – de personer får betydligt lättare för att klara sig i det verkliga livet. I dagens samhälle spelar bilder och bildintryck en avgörande roll inom alla områden. Inom alla yrkesgrupper och livsstilar, måste man kunna avkoda bilder och dra slutsatser. Det ställs dessutom ofta höga krav på att vi ska vara flexibla och snabbt kunna sätta oss in i nya situationer. Krav som förutsätter att vi kan tolka det vi ser (dvs bildintryck) grundat på relevant information.

Det jag vill lyfta fram är att teorierna bakom ämnet bild har utvecklats otroligt mycket sedan 1990-talet. Ämnet innehåller så omfattande områden och det så mycket som ska hinnas med på en väldigt begränsad tid – därför anser jag att skolverket borde ge ämnet bild ett större utrymme på schemat genom att införa fler bildundervisningstimmar/läsår i grundskolan.

Fältet för ämnet bild har utvecklats i takt med den “digitala revolutionen”  som ger oss fler möjligheter vad gäller uttryckmedlet bild än vad vi någonsin haft tidigare. Området bildframställning och redskap för bildframställning har expanderat med hjälp av de möjligheter den digitala tekniken ger oss.  De flesta barn och ungdomar utrustas i tidig ålder med en mobil och tillgång till dator – redskap som erbjuder en oändlig tillgång till bildvärldar och möjligheten att publicera bilder. Men hur många föräldrar har egentligen koll på vilka bildvärldar barnen möter där ute i “cyberspace” och hur många tänker på att man måste kunna tolka för att kunna sålla? Detta är bara ett av skälen till varför ämnet bild borde ges ett större utrymme på skolschemat.

Området som innefattar bildanalys har tagit stora kliv framåt i utvecklingen. Med tanke på att vi lever i en visuell kultur där vi vet att varje människa dagligen exponeras för tusentals bilder, ett bildflöde som är mer varierande än någonsin – med tanke på detta är det viktigare än någonsin att varje människa i skolan erbjuds redskap för att tolka och förstå såväl framställda som inre och yttre bilder!

Varje bild har ett värde och en betydelse genom sin existens. Många av de bilder vi möter dagligen har  producerats med syftet att påverka, övertala, underhålla och övertyga oss till specifika åsikter, handlingar och drömmar.

– Därför tänker jag att det är viktigt att faktiskt framhäva den betydelse ämnet bild har i dagens samhälle, år 2014!

Ja, nu fick ni veta litegrann mer om vad jag funderar över såhär dagarna före terminsstarten. Jag planerar innehåll i terminens lektioner och denna termin kommer temat att kretsa kring något så spännande som konst och vad konst egentligen är.

16 reaktion på “Bild, konst, kultur och visuella uttrycksmedel.

  1. Tack för din julhälsning.
    Jag har firat helgerna i Gibraltar och sett solen. Jag bad den följa mig till oss, hoppas den hörde mig.
    Kram kristina

    • Å, vad det låter mysigt. Lite solsken mår vi alla bra av, den tittar säkert fram imorgon 🙂
      Kram Christina

  2. Härligt att du känner så inför ditt arbete! Bild är onekligen ett viktigt ämne och jag tror att de kreativa ämnena gör eleverna bättre på allt det andra de måste kunna. Kramar Liza

    • Absolut, det är bara synd att ämnet har ett så litet utrymme på schemat eftersom det är svårt att hinna med allt som står i kursplanen och som man vill hinna med. Men det vet jag iofs att de flesta andra lärare även känner vad gäller deras ämnen.
      Kram Christina

  3. Så arrogant och nedlåtande mot andra yrkesgrupper att säga att du har ett av världens mest meningsfulla och svåra arbeten. Det finns hur många arbeten som helst som är precis lika meningsfulla och svåra som ditt. Inte förvånande att du inte ser trevlig ut på bilden. Hit återkommer jag inte.

    • Men allt det där handlar väl om vilken livssyn man har och jag har en positiv livssyn. Att jag upplever mitt arbete som meningsfullt utesluter väl inte att både jag och alla andra yrkeskårer upplever deras arbeten som meningsfulla? Oavsett om man har ett arbete, är arbetslös, sjukskriven, pensionär, student eller ett litet nyfött barn så gör vi väl alla vårt bästa för att peppa oss själva och vår omgivning till att trivas trots att det kan vara svårt för oss alla ibland. Det är i alla fall min livsfilosofi.
      Och själv tyckte jag allt att den där bilden fungerade bra för att visualisera att jag alltid går runt med den blomstrande konsten i mina tankar.
      Och jag önskar dig en bra dag oavsett om du tittar in här igen eller inte, för det är sådan jag är – en positiv person som önskar människor goda dagar.
      Christina

    • Trolololol x10
      Du menar att yrkesstolthet är detsamma som arrogans? Verkligen klyftig kommentar där 😉 Med din logik ska alltså hela folket gå runt och förakta sina yrken och fälla slipade kommentarer såsom “Nejdå, jag behöver egentligen inte ens gå till jobbet idag. Mitt yrke är ju så oviktigt”? 🙂
      Du visar igen hur slipad du är när du påstår att det är “arrogant och nedlåtande mot andra yrkesgrupper att säga att du har ett av världens mest meningsfulla och svåra arbeten”. Behöver du gå några år extra i skolan och öka på din läsförståelse månne? Eller är du bara bitter? Du påstår alltså att utbildning inte är bland det viktigaste i ett samhälle?

  4. En av mina största utmaningar, känner jag just nu, är just att få med alla elever. Att de ska vilja vara där och tycka att det är roligt.

    Sv. Jo, jag har idrott som ämne men kommer aldrig (vilja) jobba med det, dels på grund av min reumatism. Under hela hösten/vintern har jag själv inte kunnat ägna mig åt ens den mest skonsamma träningsformen. Mitt mål var i stället att läsa slöjd, men de plockade bort det ämnesvalet efter hand. Då tänkte jag i stället teknik, men det föll också bort. Kvar var bara musik, bild och idrott och då valde jag idrott för att utmana mig själv. Jag läser till grundskolelärare med inriktning fritids. Tanken är i stället att eventuellt läsa en master och senare forskarutbildning och/eller fördjupa mig i kurser om konflikthantering, grupprocesser, krishantering…

    Kram.

  5. Hej!

    Hoppas allt är bra med dig!
    Jag ser att du hunnit med en hel del inlägg som jag inte hunnit läsa så nu ska se vad du haft för dig 🙂

    Ha en fortsatt fin start på det nya året!
    Kram Marie

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *