Drömmar blir verklighet på bild och jag gungar rakt in i årets sista dag…och skriver en krönika om BILD

141230

Drömmar blir verklighet på bild… Bilden har makt att inkludera, eller exkludera lite beroende på syfte och mål.

Tog den här selfien igår och nu har jag rest rakt in i bildanalysens förlovade land där tolkningarna  tar mig till nya höjder. Vid första anblick skulle man kunna säga att fotografiet återger bilden av mig ur tre olika perspektiv. En närbild, en bild av mig snett bakifrån och en bild av mig på mobilskärmen… denna bild skulle dock inte vara möjlig utan en spegelbild som återger sin bild och i ett vidare perspektiv är fotografiet en ytterligare bild som visar flera bilder, alltså skulle fotografiet av mig kunna tolkas ur minst fem olika perspektiv… eller egentligen ännu flera… en bild och flera verkligheter, lite beroende på ur vilket perspektiv man betraktar bilden man ser.

En bildanalys berikar som mest om man separerar den beskrivande nivån från den tolkande….vidare delar upp den tolkande nivån i vad som kan relateras till kulturen och vad som är ens specifika privata association.

Bildanalys är något av det mest intressanta jag kan tänka mig. Bilder tar mig till oanade höjder om och om igen… Jag är helt enkelt en sådan som älskar att läsa bilder. Bilder är utsnitt ur verkligheten. Bilder berättar något om den verklighet vi lever i och bilder är något av det mest betydelsefulla som detta samhälle bygger på… därför att bilderna hjälper oss att förstå omvärlden, människor och sammanhang.

Hur ofta tänker man på att text i en vidare bemärkelse är bild och att man måste förstå koden för att kunna läsa…Det du ser när du tittar i ett mikroskop är en bild, det du ser vid en röntgenundersökning, vid en datortomografi, i en stjärnkikare,  det du ser när du öppnar en dator, tittar på skärmen, ser verkligheten och lyssnar till andra människors berättelser – allt handlar om bild och bildtolkning.

Trots detta är bild ett av de ämnen som har minst utrymme i dagens skola och det gör mig djupt orolig för Sveriges framtid. Bild är ett av de ämnen som ligger till grund för att skapa en djupare förståelse för samhället i övrigt. Teorierna i ämnet bild har utvecklats enormt under de senaste decennierna, och tiden då bild enbart handlade om att rita och illustrera för att avbilda, den tiden är historia. I ett modernt sammanhang är bild och teorier om bild – kittet som håller samman vårt samhälle.

Därför blir jag så in i vassen frustrerad av attityder om att bild och kultur inte skulle vara viktigt. Attityder om att bild enbart är till för att roa och underhålla. Attityder om att bild bara handlar om att rita en random grej utan vare sig mening eller mål… Attityder om att bildundervisning inte behöver planeras, förberedas och efterarbetas… Attityder om att bedömning i bild enbart handlar om att ta ställning till hur bra någon ritar av ett godtyckligt föremål. Den typen av attityder skapas av människor som inte förstår sig på vad ämnet bild egentligen innebär… och jag har träffat tillräckligt många för känna behov av att skriva denna artikel.

Ibland känner jag mig som en ”outsider”, som en som hela tiden kämpar för att skapa ett större utrymme för bild, konst och kultur i samhället. På orten där jag bor är jag ideellt engagerad i arbetet kring vårt lokala galleri. I skolan arbetar jag som bildlärare och min erfarenhet av det arbetet är att den svenska skolan definitivt är en plats där skolämnet Bild behöver ett större utrymme som är mer jämlikt med andra skolämnen som tex ma/no, språk och samhällskunskap.

Ja, nu har den verkliga bilden av snön börjat töa och med ens ser hela världen mörkare ut. Jag gungade rakt in i verkligheten…och visst är det väl så att alla vi som brinner för att bidra till utveckling  och förändring som bidrar till något positivt för samhället. Alla vi har förmåga att visualisera bilder som ännu inte finns och desto tydligare vi kan definiera våra bilder och föreställningar – desto tydligare kan andra förstå vad vi menar och vi kommer i bästa fall lite närmare våra mål.

Christina Karlsson

141230_1

19 svar på ”Drömmar blir verklighet på bild och jag gungar rakt in i årets sista dag…och skriver en krönika om BILD

  1. No är tre olika ämnen och på dessas tid trycks även teknik in. 45 min per ämne och vecka om man har tur. Är inte bildlektionerna längre?

    • Ja, egentligen skulle alla ämnen behöva mer tid för att hinna bearbeta allt i kursplanen grundligt. Klart att jag förstår tidsproblematiken i era ämnen. Jag upplever dock att folk i allmänhet har en annan attityd och förståelse för att dessa ämnen är viktiga.
      Bild har 60 min/vecka, i åk 4-9. Men i gymnasiet har man ingen bild alls på flera av programmen – det togs bort i samband med Lgr-11 så där är bristen total.

      så svaret på frågan bildlektionerna är längre än 45 minuter på grundskolan.

      Önskar dig en finfin nyårsafton!

  2. Tack för alla fina blogginlägg hos dig under året.
    Jag har fått sett så många fina och vackra bilder och annat trevligt.
    Tack för fint bloggår.

    Gott Nytt År!

  3. Det här krävde verkligen eftertanke, känner jag. Kanske något jag kan inleda det nya året med då det är lite dåligt med tid just nu … 🙂

    Kram, och Gott Nytt År 🙂

    • Ja, nyårsafton kanske inte var den bästa dagen att dra till med ett sådant inlägg 😉

      Kram och gott nytt år

  4. Mycket tänkvärda ord och jag tror jag kommer tillbaka i morgon för att suga på dem.
    Tack för att vi upptäckte varandras bloggar för du ger så mycket till mig via dina ord och bilder. Gott Slut och Ett Gott Nytt År/ /kram

      • Verkligen ett bra inlägg om ord och bild. Nu har jag läst om ditt inlägg och nickar och håller med. Tänk en värld utan foton, bilder, målningar osv. Att fantisera är bra och det går bra på vilket sätt som helst t.ex. drömma sig bort i en bild eller en målning/ kram

  5. Våra fyror har bild i 40 minuter och vi hinner knappt plocka fram förrän vi ska ta undan igen vilket verkligen begränsar mig i mitt arbete. Som lärare i bild tycker jag naturligtvis att bild är ett mycket viktigt och stort ämne men jag har noterat en intressant sak. Får en elev ett lågt betyg i ett ”kärnämne” så kan det bli rejält liv men ett lågt betyg i bild viftar många bara bort. Nu har jag fördelen att undervisa i svenska också vilket innebär att jag kombinerar ord och bild så ofta det går 🙂

    Kram och ha en fin nyårsafton!

    • Ja, men visst är det så. Det där har jag också reflekterat över och det är helt galet…..

      Kram och gott nytt år!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *